Tilsynsrapporterne er skrevet på baggrund af Guldborgsund Kommunes pædagogiske tilsynskoncept. Dette koncept er udviklet i 2021/2022 på baggrund af ny lovgivning på området jf. dagtilbudsloven. Dette er blevet politisk besluttet i Byrådet d. 21. april 2022.
Selve materialet og processen omkring det pædagogiske tilsyn er blevet udarbejdet af en projektgruppe med tillidsrepræsentanter fra område-MED, ledelsesrepræsentanter og repræsentanter fra forvaltningen i Center for Børn & Læring.
Overskrifterne bygger på det pædagogisk grundlag og evalueringskultur med afsæt i Den styrkede læreplan. Det fremgår af fem overskrifter.
1. Sammenhænge & Forældresamarbejde
2. Dannelse, Børnesyn og Børneperspektiv
3. Børnefællesskaber & Børn i udsatte positioner
4. Leg & Læring
5. Evalueringskultur
Forud for denne rapport har der været en tilsynsproces, hvor de tilsynsførende har været på observation i dagtilbuddet. Observationsguiden tager afsæt i Den styrkede læreplan og bygger på inspiration fra forskning i forhold til, hvad der kendetegner pædagogisk kvalitet i praksis.
I forbindelse med observationsdagen har de tilsynsførende været på en rundvisning med nogle børn, og børnenes perspektiv indgår i tilbagemeldingen til dagtilbuddet i den faglige dialog.
Den faglige dialog indgår efter observationen. Deltagerne i den faglige dialog er ledere, pædagogiske medarbejdere og forældrerepræsentanter. Forud for den faglige dialog har dagtilbuddet og forældrene udfyldt dele af denne rapport.
Den faglige dialog er kendetegnet af tilbagemelding på observationerne, drøftelser af beskrivelserne i denne rapport, samt fælles refleksion over dagtilbuddets pædagogiske praksis.
Afslutningsvis samler denne rapport alle elementerne i det pædagogiske tilsyn, og der vurderes på, hvordan dagtilbuddet skal fortsætte deres udvikling omkring arbejdet med det pædagogiske læringsmiljø. Afhængig af konklusionen på det pædagogiske tilsyn vil der være opfølgning på dagtilbuddets fortsatte indsats.
Der vil altid indgå udviklingspunkter i det pædagogiske tilsyn, som oftest er kendetegnet ved at videreudvikle nuværende praksis. Udviklingspunkter gives med en forventning om, at dagtilbuddet selv kan arbejde videre med disse frem mod næste tilsyn.
Nogle dagtilbud vil få opfølgningspunkter. Disse vil være kendetegnet af et behov for at udvikle nuværende praksis, og der vil være en opfølgningsproces. Når der er opfølgningspunkter, skal dagtilbuddets ledelse udarbejde en opfølgningsplan i samarbejde med de faglige fyrtårne og med inddragelse af forældrebestyrelsen.
Både udviklingspunkter og opfølgningspunkter vil blive udformet som et spørgsmål, således at dagtilbuddet selv har mulighed for at beskrive deres indsats og tage afsæt i deres nuværende praksis og kontekst.
Der kan på baggrund af et pædagogisk tilsyn iværksættes et skærpet tilsyn i dagtilbuddet. I givet fald skal dagtilbuddet udarbejde en handleplan.
Selve rapporten skal fremgå af dagtilbuddets hjemmeside, jf. dagtilbudsloven.