Naturbørnehaven Den Røde Skoles logo

Om Naturbørnehaven den røde skole

Velkommen til Naturbørnehaven den røde skole

Vi bor i et gammelt dejligt hus, der for længe siden var en forskole. Men de seneste 50 år har det været en børnehave. Vores børn er i alderen 2,10 år til skolestart, og når vi er flest, er vi 74 dejlige børn og en masse naturglade voksne. Vi er vilde med udeliv, både på vores store legeplads og i nærmiljøets spændende natur.

Udeliv

Vi er certificeret ”Grønne Spirer institution”, som er friluftsrådets grønne mærkningsordning for dagtilbud. Udeliv er for os sunde børn med røde kinder og snavsede fingre. Nysgerrige voksne, der oplever og undres sammen med børnene. Spirende natur- og miljøforståelse samt naturdannelse.

Dyrehold

Vores dyrehold med kaniner, marsvin, kornsnog, vandrende pinde m.fl. appellerer til nærvær, empati og omsorg og har en stor betydning for husets børn. Ved nærkontakt med levende dyr, får børnene en sanselig og intens oplevelse samt vigtig viden om naturen omkring os. Vi bruger vores dyrehold som et pædagogisk værktøj og inddrager børnene i dyrenes pasning og pleje.

Leg

Leg er helt grundlæggende i barnets udvikling, og gennem leg understøttes blandt andet fantasi, virkelyst, sprog, kropslig bevidsthed, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.  Leg i uderummet giver plads til at lege omfangsrige og længerevarende lege indeholdende bl.a. fantasi og kreativitet.

Fællesskaber

Vi vægter at alle børn oplever sig betydningsfulde for fællesskaber på tværs af alder, køn, kultur og interesser. Lige fra et børnefællesskab med 1-2 andre børn, på stuen og i det store fællesskab til f.eks. morgensang eller på fælles udflugter.

Er du/I blevet nysgerrig på at vide mere om vores gamle skønne børnehave, så klik, kig og læs mere her på vores hjemmeside og kontakt os gerne for yderligere info eller besøg.