Naturbørnehaven Den Røde Skoles logo

Dyrehold

I naturbørnehaven har vi et lille dyrehold, både indendørs og udendørs. Vi er på skift dyrepassere, vi skal fordre, skære frugt og grønt, muge ud, samle vilde planter til foder og høste foder i vores højbede. Og så lære vi at omgås de forskellige dyr så vi også kan få lov at klappe og nusse dem. Vi læser en masse bøger om vores dyr, både de tamme og vilde.

Vi har 2 dejlige marsvin som begge er hanner, de bor i hvert sit bur.

I buret ved siden af marsvinene bor 3 kaniner af  dværg væddere satin racen. Det er 3 hunner og de hedder Chili, Bellis og Anemone.

I det sidste store bor flytter der i foråret 2021 undulater ind.

Indendørs på stuerne  har en gruppe adskillige kæmpesnegle i et terrair. De fodre dem daglig med f.eks. agurk og kål, ser dem spise, lægge æg og bevæge sig på træstub eller glasset. Sneglene lever sammen med zebrabænkebiddere der fungere som skraldemænd

En anden gruppe har  vandrende pinde . Her skal dyrepasserne hver dag fodre med  brombærblade og give dem et dush lunkent vand. Vi er blevet rigtig gode til at få øje på pindene, tælle dem og få øje på deres unger. Det er sjovt at se når de skifter ham og det er sjovt at røre ved et ham fra en pind.

Fiskene var de første dyr i børnehaven og de har gennem mange år været et godt sted at starte dagen for børn og forældre med lige at se fiskene spise, hvor mange unger er der nu, hvor er den flotte neon fisk henne ?

På legepladsen har vi mange spændende insekter og vi har det fineste hjemmelavede insekthotel hvor børnene flittigt finder nye beboere til. Her bor edderkopper, mariehøns, bænkebiddere, skolopendere, tusindben, ildtæger og mange flere.

Vi har mange sommerfugle på legepladsen og har indrettet et hjørne med diverse planter til gavn for disse. Vi har sommerfuglehus og hvert år indsamler vi sommerfuglelarver og vi følger spændt processen fra larve til puppe til en smuk sommerfugl.

På legepladsen har vi et krible krable land som er fyldt med planter der er særlig tillokkende for alle de spændende krible krable dyr.

Frøæg er vi også dyrepassere til hvert år, i skovsøen samler vi frøæg og hjemme i akvariet følger vi processen fra æg til haletudse inden vi siger tak for lån og sætter dem tilbage i søen.

Vilde dyr i vores uderum - egern, halemejser, spætmejser, blåmejser, sortmejser, alliker, krager, råger, træløbere, gråspurve, solsorte, svaler, pindsvin, markmus, halsbåndsmus, spidsmus, tit i lege løver, tigere og bjørne

En tredje gruppe  har 3 ildbugsalamandere. Når vi er dyrepassere til dem er de nogen gange svære at få øje på, gemmer de sig i planterne er de på stenen . Vi kender salamandere fra vores besøg  ved vandhuller

I den tredje grupper er der også en kornsnog.Vores kornsnog ankom til børnehaven i august 2018. I juni mdr. så vi den komme ud af sit æg og ventede spændt på den skulle blive stor nok til at kunne spise selv så den kunne komme i børnehaven. Kornsnogen er en han og den lyder navnet Bjarne Børge(efter vores leder der er gået på pension). Vi fodre den med musseunger, oplever den skifter ham og i det hele taget får et indblik i en snogs liv.